Wat te doen bij vermoeidheidsklachten?

We hebben allemaal weleens te maken met gezondheidsklachten. Vaak zijn deze gelukkig van voorbijgaande aard. Vermoeidheidsklachten zijn klachten waarmee veel mensen bij de huisarts komen. Ze komen bij de huisarts met de vraag waarom ze zo moe zijn en of er iets aan gedaan kan worden. Tegelijkertijd zijn vermoeidheidsklachten de meest lastige klachten om een diagnose voor te maken. In dit artikel bekijken we veel voorkomende oorzaken van vermoeidheidsklachten en wat je kunt doen.

Oorzaken van vermoeidheid

Vermoeid zijn we als we hard hebben gewerkt, een drukke periode hebben gehad of als we hard hebben getraind. Voor deze vermoeidheid weten we wat de oorzaak is en weten we dat deze vermoeidheid weer weg zal gaan als we voldoende rust pakken.

Het wordt lastig als de vermoeidheid geen duidelijke oorzaak heeft. Als de vermoeidheid niet weg gaat door even rust te pakken. Zolang je niet weet wat de oorzaak van vermoeidheid is dan is het ook lastig om deze gericht aan te pakken.

Allereerst is het goed om uit te sluiten of er geen medische aanleiding is voor de vermoeidheid. Deze is in veel gevallen goed te behandelen. Zo is bloedarmoede een veelvoorkomende oorzaak van vermoeidheidsklachten. Bij bloedarmoede heeft het bloed onvoldoende rode bloedcellen waardoor er onvoldoende zuurstof de cellen kan bereiken. Bloedarmoede is vaak het gevolg van het dieet. Om bloedarmoede te voorkomen is het belangrijk dat er voldoende ijzer, foliumzuur en vitamine B12 in het dieet opgenomen zijn. Voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong zijn hier rijk aan. Mensen die uitsluitend of voornamelijk voedingsmiddelen van plantaardige oorsprong eten hebben daardoor een verhoogd risico op bloedarmoede. Indien bloedarmoede wordt vastgesteld (door middel van een bloedonderzoek) kan dit vrij snel verholpen worden met supplementen.

Een andere medische oorzaak van vermoeidheidsklachten is een traag werkende schildklier. Ook dit kan eenvoudig met een bloedonderzoek worden vastgesteld.

Vermoeidheidsklachten veroorzaken we, opvallend genoeg, vaak zelf. Door bewuste of onbewuste leefstijl keuzes die we maken. Zo worden vermoeidheidsklachten vaak veroorzaakt door stress. Nu kiezen we natuurlijk niet voor een stressvol leven maar het is vaak wel de manier waarop we met stress omgaan die bepalend is voor het effect wat het op ons heeft.

Maar er zijn ook fysiologische bronnen van stress. Zo is iedere avond laat naar bed gaan ook een vorm van stress. Het is in ieder geval hoe het lichaam dit ervaart. Een andere veelvoorkomende vorm van stress is voeding. Slechte voeding zoals veel suikers en fastfood zijn een vorm van stress van het lichaam. Het lichaam wordt er mee belast en moet maar we zien op te lossen hoe hier mee om te gaan.

Hebben we te maken met een combinatie van verschillende factoren dan kunnen vermoeidheidsklachten zelfs overgaan op serieuzere vormen van vermoeidheid. Het lichaam kan uitgeput raken en je kunt dusdanig opgebrand raken dat je in een burn-out beland.

Wil je weten wat de oorzaak is van je vermoeidheidsklachten dan doe je het beste een vermoeidheid test. Zo krijg je inzicht in wat je klachten veroorzaakt. Hierdoor kan je de klachten beter en gerichter aanpakken.

Wat je kunt doen

Om vermoeidheid aan te pakken is het allereerst van belang om te zorgen voor een goed bioritme. Het bioritme is bij mensen met vermoeidheidsklachten vaak verstoord. Een goed bioritme zorgt ervoor dat je op tijd in slaap valt en op tijd kunt opstaan.

Een goed bioritme zal je een beetje moeten afdwingen. Dit doe je door geen middagdutjes te doen als je moe bent. Hierdoor is het ’s avonds alleen maar weer lastiger om in slaap te vallen. Voor je bioritme is het van belang dat je het licht van de opkomende zon opvangt. Hiervoor is het goed om de dag te beginnen met een wandeling. Nog voor het ontbijt. Het licht van de opkomende zon zorgt voor de aanmaak van hormonen die je lichaam activeren. Zo begin je de dag met meer energie. Dankzij het licht van de ochtend zon kan je in de avond makkelijker slapen. Je kunt dan namelijk makkelijker het slaaphormoon melatonine aanmaken.

Met de juiste voeding kan je herstellen van je vermoeidheid en meer energie krijgen. Allereerst is een stabiele bloedsuikerspiegel van belang. Dit bereik je door minder toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten te eten. In plaats hiervan eet je meer voedingsmiddelen die complexe koolhydraten bevatten. Deze worden langzamer tot glucose afgebroken. Hierdoor geven ze je langdurig energie in plaats van dat ze een piek geven.

Bepaalde vitaminen en mineralen spelen een belangrijke rol in je energiestofwisseling. Een belangrijk mineraal is magnesium. Het zit in veel voedingsmiddelen maar desondanks is de kans op een tekort groot als je veel toegevoegde suikers of geraffineerde koolhydraten eet. Ook als je veel stress hebt of rookt is de kans op een magnesiumtekort groot. Kies voor meer onbewerkte voeding en voor minder bewerkte voeding. Zo vergroot je het aandeel magnesium in de voeding die je eet. Om tekorten aan te vullen kan je ervoor kiezen om dit (tijdelijk) aan te vullen met een magnesium supplement.

Vitamine B1 is veruit de belangrijkste vitamine voor de energiestofwisseling. Zonder deze vitamine krijg je ernstige klachten waarvan vermoeidheid er één is. Vitamine B1 zit in volkoren graanproducten zoals volkoren brood en havermout, varkensvlees, melk, groente en aardappelen.

Om voldoende zuurstof naar de cellen te kunnen transporten is het van belang dat je voldoende voedingsmiddelen eet die ijzer, vitamine B12 en foliumzuur bevatten. Eet je vegetarisch dan is het verstandig om in ieder geval een vitamine B12 supplement te gebruiken. Vitamine B12 komt vrijwel alleen maar voor in voedingsmiddelen met een dierlijke oorsprong. Voor een goede opname van ijzer is het belangrijk om voldoende vitamine C te eten. Vitamine C zit in fruit en groente.

Geef een reactie