Sporten zonder blessures: 3 tips

Sporten zonder blessures: 3 tips

Sporten is voor iedereen belangrijk. Je valt niet alleen af tijdens het sporten, maar je ontwikkelt ook spiergroei. Bovendien zorgt lichaamsbeweging ook voor minder vermoeidheid en een betere concentratie. Genoeg redenen om te gaan sporten dus. Helaas horen er bij sporten ook blessures. Gelukkig kun je er genoeg aan doen om blessures te voorkomen. Wij geven je 3 tips om de kans op blessures zo klein mogelijk te houden.

1. Sport onder begeleiding

Sporten met een personal trainer kan er voor zorgen dat jij je grenzen opzoekt, maar er niet overheen gaat. Dit verkleint de kans op blessures aanzienlijk. Behalve jouw grenzen, is het ook belangrijk dat jij de oefeningen op een goede manier uitvoert. Squatten met een verkeerde houding kan er namelijk voor zorgen dat je rugproblemen krijgt, terwijl hardlopen zonder techniek weer kan zorgen voor knieblessures. Een van de eerste dingen die een personal trainer je gaat vertellen is hoe jij bepaalde oefeningen moet uitvoeren. Hier zal in het begin dan ook de focus op liggen en niet op de intensiteit van de training. 

2. Doseer je trainingen

Begin jij net met sporten? Zorg er dan voor dat jij het trainen goed doseert. Niet alleen je trainingen zelf, maar ook de tijd die hier tussen zit. Als jij van 0x sporten per week naar 7x per week gaat, is de schok voor je lichaam waarschijnlijk erg groot en heeft het niet voldoende tijd om hiervan bij te komen. Dit kan na verloop van tijd zorgen voor blessures, maar ook voor verlies van motivatie. Bouw jouw schema daarom stapsgewijs op. Ben je al even bezig? Dan kun je steeds de frequentie, duur en intensiteit van de trainingen gaan opvoeren.

3. Eet gezond

Sporten doe je om gezond te worden (of te blijven). Het houdt dan ook niet op na de training. Zorg er voor dat jouw lichaam na een training goed kan herstellen. Een goed hersteld lichaam kan er bij de volgende training weer vol tegenaan, terwijl een niet hersteld lichaam juist meer risico loopt op blessures. Gezonde voeding helpt jouw lichaam bij het herstellen van een training. Wil jij jouw eetpatroon niet te veel wijzigen? Dan kun je met de juiste voedingssupplementen ook al een hoop bereiken.

Geef een reactie